Strona do poprawnego działania wymaga użycia ciasteczek (cookies). Dowiedz się więcej czym są cookies tutaj. Jeżeli zgadzasz się na ich używanie i akceptujesz politykę cookies kliknij przycisk.

W tym roku, dzięki naszej współpracy ze Szczecińskim Inkubatorem Kultury i Stowarzyszeniem Media Dizajn, w programie targów WSZYSTKO DLA DOMU + wnętrza komercyjne znalazły się warsztaty i spotkania edukacyjne organizowane z myślą o młodych projektantach, studentach kierunków projektowych, organizacjach pozarządowych i wszystkich osobach zainteresowanych tematem designu. Będą one miały charakter otwarty, networkingowy i niekomercyjny.

Przez trzy dni w piątej nawie Międzynarodowych Targów Szczecińskich każdy miłośnik designu znajdzie coś dla siebie. Laura Majboroda – Andrukiewicz, manager marki WellDone DOBRE RZECZY opowie o tym, na czym polega koncepcja przedsiębiorstwa społecznego i jak je stworzyć. Chętni będą mogli również wziąć udział w warsztatach z zakresu projektowania z myślą o sprzedaży, czyli jak projektować piękne rzeczy, które później ktoś kupi. Monika Tomczyk ze Szczecińskiego Inkubatora Kultury wprowadzi w temat Sound Designu, a dr Magdalena Małachowska z Uniwersytetu Szczecińskiego praktycznie zaprezentuje, na czym polega projektowanie usług i jak ta umiejętność może wpłynąć na zmianę rzeczywistości wokół projektanta. Będzie też stary, dobry DIY (ang. Do It Yourself), czyli zrób to sam – w wersji dla dorosłych i dla dzieci oraz wystawa KOTVY MÁJE / Czeskie domy towarowe 1965–1975, która przyjedzie do nas z Pilzna. Przedstawi ona najważniejsze czeskie domy towarowe, których projekty i realizacje odegrały niebagatelną rolę w czeskiej architekturze lat 60. i 70. XX wieku. 5. NAWA DESIGNU zaprasza!

Będą z nami:

Marka WellDone DOBRE RZECZY

W 2009 roku Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” współpracowała z ASP w Warszawie i Holon Institute of Technology (HIT) z Izraela oraz Zamkiem Cieszyn w ramach wspieranego przez Instytut Adama Mickiewicza projektu „Od idei do obiektu, od obiektu do produktu”. Uczestniczący w nim młodzi projektanci opracowali, pod kierunkiem prof. Gada Charnego z HIT i prof. Michała Stefanowskiego z ASP, wzory produktów zorientowanych na potrzeby przedsiębiorstwa społecznego prowadzonego przez Fundację „Być Razem". 

Przedsiębiorstwo społeczne to podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jednak wyznaczający sobie jasne cele społeczne i inwestujący w ich realizację (zamiast maksymalizować zysk dla akcjonariuszy). Przedsiębiorstwo tego typu prowadzone przez Fundację „Być Razem” ukierunkowane jest na aktywizację zawodową osób długotrwale bezrobotnych, a produkowane przez nie obecnie  przedmioty są sprzedawane. Zysk uzyskany ze sprzedaży przeznaczany jest na realizację celów statutowych Fundacji.

Dzięki działaniom w projekcie powstał kompleksowy, profesjonalny projekt wizerunkowy marki WellDone® i projekty kolejnych produktów. Zostało również zawiązane formalne partnerstwo pomiędzy Fundacją 'Być Razem', Zamkiem Cieszyn, ASP w Warszawie, firmą TEAK z Finlandii oraz Programem Narodów Zjednoczonych ds Rozwoju (UNDP), którego celem jest utworzenie Centrum Designu Społecznego. Zadaniem CDS będzie edukacja i promocja efektów, które przedsiębiorstwa społeczne mogą osiągnąć dzięki stosowaniu design managementu w swojej działalności.

(źródło: www.welldone.co

Produkty WellDone® wytwarzane przez Fundację „Być Razem” to wykonane z naturalnych materiałów, proste, dowcipne, inteligentne i użyteczne przedmioty. Zaprojektowane zostały przez młodych projektantów, a wytwarzane są przez osoby powracające na rynek pracy, wspierane przez  Fundację „Być Razem”. Nabywca produktu marki WellDone® otrzymuje przedmiot dobrze zaprojektowany dobrej jakości, za dobrą cenę, a przy okazji, kupując go, robi coś dobrego dla innych.

Dla 5. NAWY DESIGNU manager marki WellDone® DOBRE RZECZY, Laura Majboroda – Andrukiewicz, opowie czym jest i jaką rolę pełni przedsiębiorstwo społeczne oraz o osiemnastoletniej drodze od Stowarzyszenia Pomocy Wzajemnej 'Być Razem' do WellDone® Dobre Rzeczy. Porozmawiamy o tym, jak połączyć społeczną misję z biznesowym zacięciem i poprzez to wprowadzać zmianę w najbliższym otoczeniu. Otwarte spotkanie odbędzie się w piątek 4 października 2013 r. w godz. 11:30-13:30.

OD POMYSŁU DO PRZEMYSŁU Podczas Targów odbędą się także specjalne warsztaty, podczas których poruszymy temat projektowania z myślą o użytkowniku oraz kwestie wdrożeniowe związane z wprowadzeniem produktu na rynek. Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich tych, którzy znają się na designie, natomiast niekoniecznie wiedzą jak poruszać się w świecie biznesu, czyli jak połączyć artyzm z funkcjonalnością i wynikami sprzedaży. Warsztat odbędzie się w sobotę, 5 października 2013 r. w godz. 10:00-16:30. Obowiązuje wcześniejsza rejestracja przez stronę www.mts.pl.Warsztat przeznaczony jest dla młodych projektantów, studentów kierunków projektowych oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych zainteresowanych tematem przedsiębiorstwa społecznego. UWAGA! Liczba miejsc ograniczona.


dr Magdalena Małachowska

Ekonomistka, wykładowca akademicki, badaczka relacji i komunikacji w sieciach, zawodowo związana z Uniwersytetem Szczecińskim. Swoje serce oddała tematowi wzornictwa usług, który stanowi nową, wieloaspektową, zintegrowaną dziedzinę marketingu. Mama dwóch chłopców, uzależniona od czekolady mieszkanka Szczecina. Współzałożycielka Stowarzyszenia Media Dizajn, twórca inicjatywy Service Design Szczecin, której celem jest dzielenie się wiedzą z zakresu projektowania usług (service design) oraz rozpowszechnianie zasad myślenia projektowego (design thinking). Organizatorka Szczecin Jams (Global, Gov i Fair). 
 
Dla 5. NAWY DESIGNU poprowadzi warsztaty pn. Designing new service for better living./ Projektowanie usług lepszej przyszłości. Service design pomaga w innowacyjnym tworzeniu nowych lub ulepszaniu istniejących już usług w celu osiągnięcia większej przydatności i używalności, dzięki czemu stają się one bardziej pożądane przez kontrahentów, jak również bardziej skuteczne i efektywne dla organizacji. W tym celu używa się specjalistycznych procesów, narzędzi oraz metod. Wzornictwo usług integruje zarządzanie, marketing, badania i projektowanie. Łączy w sobie organizacje i klientów w zupełnie nowy sposób. 

Czy trzeba być designerem, żeby zaprojektować innowacyjną usługę? Jak projektować, żeby usługa sprostała wymaganiom klienta? Podczas warsztatu, stanowiącego swoistą lekcją service design thinking, uczestnicy zostaną przeprowadzeni przez proces projektowania usługi: od badania potrzeb klienta po stworzenie prototypu. Przy dostępnych na targach produktach, zgromadzonych wystawcach i odwiedzających Targi przejdą przez twórczy proces projektowania usługi. Centrum rozważań stanowić będą rozwiązania dotyczące zrównoważonego stylu życia, czyli takiego, który sprzyja działalności człowieka, lecz jest zgodny z prawami środowiska naturalnego. Uczestnicy warsztatów korzystać będą z narzędzi service design, które powstało zaledwie 10 lat temu, a obecnie jest szeroko propagowane przez międzynarodową organizację projektantów - Service Design Network. 

Warsztat odbędzie się w piątek, 4 października 2013 r. w godz. 11:00-18:00. Obowiązuje wcześniejsza rejestracja przez stronę www.mts.pl. Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich chętnych: młodych projektantów, architektów, studentów kierunków projektowych, grafików, pedagogów oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych (najlepsze efekty pracy uzyskuje się przy udziale osób o zróżnicowanych umiejętnościach). UWAGA! Liczba miejsc ograniczona.


Monika Tomczyk

Wykładowca akademicki, na stałe związana z Uniwersytetem Szczecińskim (Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług), ale współpracująca z całą Europą. Specjalizuje się w ekonomice sektora kreatywnego, jego wpływie na rozwój regionalny oraz modelach biznesowych sektora kreatywnego i kultury. Wie wszystko o zarządzaniu designem i projektowaniem usług na poziomie mikroekonomicznym. Równocześnie jest dyrektorem Szczecińskiego Inkubatora Kultury, promującego i rozwijającego innowacyjne pomysły z zakresu kultury i kreatywności, a także prezesem Stowarzyszenia Media Dizajn. Jej celem jest twórcze i kreatywne poszukiwanie rozwiązań, które koncentrują się na potrzebach użytkowników. Planowanie i wspierania działalności sektora kreatywnego w sferze funkcjonalnej, wizualnej, emocjonalnej i społecznej. Holistyczne podejście do procesu projektowania wykorzystuje w kształtowaniu eventów, towarów, usług, procesów, mediów i środowisk. „Duchowy opiekun” 5. NAWY DESIGNU i tłumacz z projektowego na nasze. 

Uczestników Targów wprowadzi w temat Sound Designu, czyli sztuki dźwięku. Projektowanie dźwięku w przestrzeni publicznej to kwestia kluczowa w kształtowaniu doświadczeń użytkownika – nawet nie zauważamy jak bardzo na nasze samopoczucie i zachowania konsumenckie wpływa dźwięk w sklepie, kawiarni czy restauracji. Wiedza na ten temat pozwala lepiej realizować cele biznesowe – o tym jak podejść do tematu opowie Monika Tomczyk w 5. NAWIE DESIGNU.

Otwarte spotkanie odbędzie się w piątek, 4 października 2013 r. w godz. 14:30-15:30.

 

Petr Klima oraz Stowarzyszenie Twórców i Producentów Sztuki
Wystawa KOTVY MÁJE / Czeskie domy towarowe 1965–1975

Przyjedzie z Pilzna, niegdyś partnerskiego miasta Szczecina. Wystawa KOTVY MÁJE / Czeskie domy towarowe 1965–1975 przedstawia najważniejsze czeskie domy towarowe, których projekty i realizacje odegrały niebagatelną rolę w czeskiej architekturze lat 60. i 70. XX wieku. Chodzi nie tylko o najbardziej znane budynki typu Kotvy czy Mája w Pradze, ale również o regionalne domy towarowe w Pardubicach, Ołomuńcu, Ústí nad Labem czy Pilźnie.

Swoje miejsce mają obok domów oferujących pełen asortyment towarów również Dům bytové kultury (Dom Kultury Mieszkaniowej) w Pradze, Don w Hradcu Králové specjalizujący się w odzieży i dodatkach, a także największe domy spółdzielni produkcyjnych i konsumenckich. Poza obszarem zainteresowania nie pozostało również centrum handlowe Ještěd w Libercu, wyburzone w roku 2009.Jednym z celów projektu KOTVY MÁJE / Czeskie domy towarowe 1965–1975, który oprócz wystawy zawiera również publikację pod tą samą nazwą, jest ukazanie wachlarza sposobów rozwiązania typologicznej kwestii domu towarowego w ówczesnej Czechosłowacji, czy chodziło o ambicje inwestora, podejście i pozycję architektów, okoliczności powstania projektu i jego realizacji czy też koncepcję i konstrukcję samych budynków. Na wybranych przykładach można również scharakteryzować tendencje ówczesnej architektury oraz ich odbicie i rozwój w warunkach lokalnych. Pierwotne wartości architektoniczne są równocześnie konfrontowane z współczesnym podejściem. Dalszym celem projektu jest w związku z tym kontynuacja debaty społecznej tak o sensie ochrony i respektowania pierwotnych budynków, jak i możliwościach ich przekształcania.

Autor wystawy / Petr Klíma
Rozwiązania graficzne / Ondřej Brom / Michal Sloboda
Teksty / Helena Doudová / Petra Gajdová / Miroslav Chytil / Michaela Janečková / Petr Klíma / Klára Mergerová / Darina Zavadilová / Barbora Zavadská
Tłumaczenie / Anna Radwan / Jan Jeništa
Współczesne fotografie / Lukáš Beran / Petr Jehlík / Petr Klíma


Zrób stolik z palety

Palety, które do tej pory kojarzyły się jedynie z transportem i wózkami widłowymi, stały się wiodącym materiałem w DIY. Własnoręcznie robione meble z materiałów recyclingowych są nie tylko ekologiczne, ale także oryginalne i bardzo modne. Charakteryzują się prostym, industrialnym designem, a ich wykonanie nie wymaga wielkich zdolności manualnych ani tym bardziej stolarskich. Najważniejszy jest pomysł i kreatywność w wykonaniu.

Podczas warsztatów uczestnicy zaprojektują stolik – określą jego wysokość i wielkość oraz kolor (biały lub ciemny orzech). Warsztaty podzielone będą na dwa etapy. Na pierwszy składa się projekt stolika i przygotowanie palety (czyszczenie, usuwanie nierówności, przycinanie, szlifowanie, gruntowanie) oraz nałożenie pierwszej warstwy zabezpieczającej drewno. Drugi etap to wybór koloru, nałożenie warstwy bejcy - pomalowanie oraz wykończenie (przykręcenie kółek, dekoracja, efekty wytarcia). Stolik będzie można zabrać ze sobą i cieszyć się nim we własnym domu. 

Warsztaty odbędą się w sobotę, 5 października 2013 r. w godz. 11:00-15:00 (I część) i w niedzielę, 6 października 2013 r. w godz. 11:00-15:00 (II część). Obowiązuje wcześniejsza rejestracja przez stronę www.mts.pl. Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich chętnych, a poprowadzi go Olga Łozińska ze Stowarzyszenia Media Dizajn. UWAGA! Liczba miejsc ograniczona.


KĄCIK Do It Yourself

W ciągu trzech dni będziemy rozpowszechniać ideę DIY, czyli Do It Yourself. Udowodnimy, że wystarczy jeden wolny dzień, by stworzyć kolorowy puf z butelek PET i szmatek z second handu, oryginalną lampę z plastikowych łyżek czy wygodne siedzisko ogrodowe z palet. Wszystko to na oczach zwiedzających, których zapraszamy do zadawania pytań i uczestniczenia w tworzeniu. Kącik DIY w ramach 5. NAWY DESIGNU poprowadzi śliczna, zdolna i zakochana w eko-designie Kamila Pytel ze Stowarzyszenia Media Dizajn.


5.NAWĘ DESIGNU współtworzą:

Szczeciński Inkubator Kultury powstał 1 września 2011 r. Powołany przez Miasto Szczecin ma być odpowiedzią na potrzeby organizacji operujących w trzecim sektorze w obszarze kultury. Działamy na rzecz organizacji pozarządowych, które dopiero wstępują na ścieżkę rozwijania społeczeństwa obywatelskiego. Pomaga on zarówno tym początkującym (u nas dowiesz się, co musisz zrobić, by założyć stowarzyszenie), jak i tym od niedawna aktywnym na arenie sektora pozarządowego.

Oferujemy wynajem powierzchni biurowych i użytkowych po preferencyjnych stawkach, wspieramy merytorycznie poprzez organizację warsztatów, konsultacji i spotkań sieciujących, podpowiadamy, skąd uzyskać środki finansowane na działania, uczymy jak budować wizerunek organizacji - robimy wszystko, by Wasza aktywność była nie tylko przyjemna i skuteczna, ale także jak najbardziej widoczna i zgodna z obowiązującym prawem.

Szczeciński Inkubator Kultury mieści się w pięknej willi przy al. Wojska Polskiego 90 i jest prowadzony przez szczecińskie stowarzyszenie Media Dizajn.

Stowarzyszenie Media Dizajn jest dla wszystkich, którzy nie mogą żyć bez kultury, chcą działać, ale nie wiedzą jak zacząć lub szukają wsparcia. Misją Stowarzyszenia Media Dizajn jest tworzenie sprzyjających warunków do powstania i rozwoju organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich w sferze kultury.

Stowarzyszenie Media Dizajn jest po to, by ludzie z pasją mogli świadomie i swobodnie działać  w ramach trzeciego sektora. W szczególności:
• zmienia idee i koncepcje  w projekty i usługi. Działa w obszarze sektora kreatywnego. Wykorzystuje tzw. design thinking do budowania innowacji społecznych
• prowadzi warsztaty z modelowania biznesowego, kreatywności, wprowadzenia produktów i usług na rynek
• wspiera nawiązywanie kontaktów przez specjalistów, ekspertów, naukowców i przedsiębiorców w Polsce i Europie
• organizuje seminaria, konferencje krajowe i międzynarodowe, koncerty, pikniki, spotkania filmowe i inne
• doradza organizacjom w procesie wprowadzania innowacji społecznych, współtworzy strategie i rozwiązania biznesowe
• prowadzi badania ilościowe i jakościowe, w tym antropologiczne oraz analizy trendów sektora kreatywnego. Zarządza projektami w metodykach PRINCE, SCRUM
• przekłada koncepcje w projekty, znajduje źródła dofinansowania, wdraża i rozlicza

   iso.png